Lepší doprava v Praze » Vozy » Metro » Vozy metra 81-71M

V roce 1990 došlo k provoznímu nasazení poslední z dlouhé řady dodávek vozů metra sovětské výroby typu 81-71 a v pražském dopravním podniku tak sílila potřeba co nejrychleji nalézt výrobce nových, které by nejen doplňovala stavy vlaků v závislosti na plánovaném prodlužování jednotlivých linek metra, ale zároveň postupně nahrazovaly stávající - technicky kvapně stárnoucí vozový park.

V roce 1993 představilo konsorcium firem Škoda a ČKD dopravní systémy společný projekt na celkovou rekonstrukci vozů stávajících. Prioritou přitom bylo komplexní modernizací nahradit nejvíce konstrukčně zastaralé nebo technicky nevyhovující uzly vozů. To obnášelo především úplnou změnu pohonu (stykače a vačkové kontrolery nahradily pulzní měniče s IGBT tranzistory), který byl následně vybaven vlastním systémem nadřazeného řízení (počítače řízení pohonu a jim nadřízené vozové počítače). Úplné repase se dočkaly i původní podvozky (z vodítkového vedení se přešlo na čepové). K nepoznání se rovněž změnil interiér vozů (nová podlaha, osvětlení, uspořádání sedadel, digitální informační systém) a kabina strojvedoucího. Mezi lety 1995 a 1998 byla vyvinuta prototypová souprava 81-71M, složená z modernizovaných vozů evidenčních čísel 3138 (v provedení 2Mt0), 3268 (v provedení 4Mt0), 3211 (v provedení 3Mt0), 3250 (v provedení 4Mt0), 3150 (v provedení 2Mt0). V letech 1999-2001 proběhlo její úspěšné testování v rámci pravidelného provozu linky C se zabezpečovacím zařízením Matra PA135, a mohla se tak naplno rozběhnout sériová výroba. Tu realizovala již samotná Škoda Transportation a od roku 2000 do roku 2011 provedla modernizaci celkem devadesáti tří souprav.